BAHAGIAN A
Soalan 1.
Definisi masalah yang disarankan oleh :
1.1. Greeno.
Mengikut Greno ( 1978 ), masalah merupakan sesuatu situasi di mana anda menghadapi sesuatu keadaan yang diberikan dipanggil sebagai ‘situasi diberikan’ ( The Given State ) dan objektifnya adalah untuk mencapai satu situasi lain yang dipanggil “situasi matlamat” ( The Goal State ) tetapi anda tidak memiliki cara atau kaedah yang jelas untuk mencapai matlamat anda tersebut.
1.2. Polya ( 1945 )
Masalah merupakan sedikit penemuan dalam keadaan kreatif dan rasa ingin tahu yang tinggi, seseorang akan mampu menyelesaikan sesuatu masalah dan mungkin akan mengalami tekanan atau kegembiraan atas kejayaan penemuannya. Beliau juga mencadangkan bahawa “pemikiran” dan “penyelesaian masalah” adalah merupakan satu perkara yang sama di mana kedua – duanya adalah merupakan satu mekanisma untuk keluar dari sesuatu situasi kesukaran, mengatasi halangan dan seterusnya cuba mencapai sesuatu matlamat yang tidak boleh didapati secara serta merta dan akhirnya memperolehi pengalaman daripada penemuan tersebut.
1.3. Mayer ( 1983)
Masalah merupakan beberapa ‘siri langkah operasi mental atau pemikiran’ yang digerakan menuju kearah pencapaian matlamat tertentu.
1.4. Krulik dan Rudnick ( 1983 )
Sesuatu ‘masalah yang baik’ adalah amat penting dalam proses ‘pengajaran penyelesaian masalah’ kepada para pelajar.
1.5. Difinisi masalah bagi pendapat saya.
Masalah adalah situasi yang di alami oleh individu apabila ia menghadapi kekangan untuk mencapai sesuatu matlamat.
Soalan 2
Kepentingan penyelesaian masalah dalam kurikulum matematik sekolah menengah ialah :
2.1. Membina pengentahuan matematik baru melalui penyelesaian masalah.
Penyelesaian masalah telah menjadi sebahagian yang diperlukan dalam mempelajari matematik dengan matlamat bukan sahaja untuk menyelesaikan masalah tersebut tetapi bermaksud melakukannya. Penyelesaian masalah sepatutnya tidak dipisahkan dari kurikulum tetapi sepatutnya diserapkan ke dalam intipati/matematik itu sendiri.
2.2. Menyelesaikan masalah yang timbul dalam matematik dan konteks lain.
Dalam kehidupan seharian dan tempat kerja, seseorang yang mahir dalam penyelesaian masalah adalah satu asset dan kelebihan jika dibandingkan dengan seseorang yang tidak mempunyai kemahiran itu. Penyelesaian masalah bermaksud terlibat dengan masalah di mana penyelesainya belum diketahui.
Penyelesai masalah yang baik mempunyai kecenderungan matematik yang membolehkan mereka menganalisi situasi dengan lebih berhati-hati dalam terma matematik dan secara semulajadi mengemukakan masalah itu dari sudut pandangan mereka sendiri.
2.3. Menggunakan dan mengadaptasikan pelbagai strategi untuk menyelesaikan
masalah.
Mendedahkan masalah kepada pelajar dapat mewujudkan peluang kepada mereka untuk menjadi tekal dan dapat meluaskan lagi pengetahuan mereka dan merangsang pembelajaran baru. Dengan demikian kita dapat menggunakan pendekatan asas masalah untuk membantu pelajar mempelajari matematik yang mana menggunakan soalan yang berkaitan dengan pelajar itu sendiri. Contohnya; Pelajar sekolah menengah boleh menganalisis jus belimbing yang lebih sedap berdasarkan beberapa resepi yang dicampurkan dengan menggunakan sukatan air yang berbeza-beza. Ketika pelajar
2.4. Mengawasi dan memberi maklumbalas tentang proses penyelesaian masalah dalam matematik.
Guru memainkan peranan penting dalam penyediaan kebolehan penyelesaian pelajar. Mereka mesti memilih masalah-masalah yang membolehkan pelajar mengingatinya. Mereka perlu mewujudkan persekitaran yang boleh mengalakkan untuk menjelajah, mengambil risiko, berkongsi kegagalan dan kejayaan danbertanyakan soalan antara satu sama lain. Dalam
suasana yang menggalakkan ini, pelajar akan dapat membina keyakinan yang diperlukan untuk menjelajahi permasalahan dan meningkatkan kebolehan untuk membuat penyesuaian terhadap strategi penyelesaian masalah mereka.
2.5. Penyelesaian masalah matematik boleh menceriakan kehidupan pelajar kerana ia diperlukan dirumah terutama dalam perhubungan pelajar dengan orang lain dan alam sekitarnya.
2.6. Penyelesaian masalah matematik lebih menarik dan lebih mencabar berbanding dengn hanya melibatkan latihan dan latih – tubi.
Kajian menunjukkan prestasi pelajar boleh meningkat apabila terlibat dengan proses penyelesaian masalah. Ini adalah kerana penyelesaian masalah memberikan peluang kepada pelajar untuk melihat hubungkait antara idea – idea matematik . Ini boleh membantu menjadikan pembelajaran matematik lebih mencabar serta lebih menarik dan bukan lagi sesuatu yang membosankan.
2.7. Pengalaman dalam penyelesaian masalah, membolehkan pelajar menghasilkan idea baru dan boleh menghasilkan penyelesaian yang inovatif apabila berhadapan dengan masalah.
2.8. Penyelesaian masalah juga dapat menggalakkan pelajar berfikir secara heuristic. Di mana pelajar digalakan untuk ‘mencuba dan belajar dari kesilapan’ dalam mencari penyelesaian sesuatu masalah. Ia pasti akan dapat membantu membangunkan kemahiran menyelesaikan masalah para pelajar di dalam kelas mahupun di dalam kehidupan sebenar sehari – hari.
Soalan 3
3.1. Menurut model penyelesaian masalah Polya, beliau mengemukan 4 langkah dalam proses penyelesaian masalahnya. Langkah – langkah ini berturutan terdiri daripada:
3.1.1. Langkah memahami masalah- Ia merupakan langkah terpenting kerana kegagalan dalam mengenal pasti masalah dengan tepat menyebabkan proses penyelesaian menjadi sukar. Kita perlu mengenal masalah tersebut sama ada masalah itu dalam bentuk struktur atau bentuk tidak berstruktur.
3.1.2. Merancang tindakan- Dalam merancang tindakan, kita perlu melihat apakah strategi-strategi yang sesuai untuk digunakan dalam proses penyelesaian.
3.1.3. Melaksanakan tindakan- Proses ini merupakan proses melaksanakan segala perancangan yang telah ditetapkan untuk menyelesaikan masalah yang timbul.
3.1.4. Penilaian- Proses melihat kembali kejayaan penyelesaian masalah yang dilakukan. Sekiranya tidak berjaya, alternative lain boleh difikirkan untuk menyelesaikannya semula.
3.2. Manakala model penyelesaian masalah yang dikemukan oleh Schoenfeld pula terdiri daripada 5 iaitu :
3.2.1. Analisa masalah - memahami masalah yang dikemukakan dan mempermudahkan masalah tersebut serta membina semula masalah daripada maklumat baru.
3.2.2. Aplikasi formula
3.2.3. Merekabentuk kembali masalah melalui siasatan yang dilakukan
3.2.4. Melaksanakan langkah demi langkah pengesahan.
3.2.5. Cadangan penyelesaian
3.2.6. Pengesahan untuk langkah-langkah dan nilai-nilai cadangan penyelesaian.
3.2.7. Pengesahan proses penyelesaian.
Soalan 4
4.1 3 komponen penyelesaian masalah
4.1.1. Pengentahuan isi dan jalan penyelesaian dalam julat tertentu.
4.1.2. Pengentahuan tasit (tacit knowledge) atau gerak hati. (berdasarkan pengalaman)
4.1.3. Kemahiran menggunakan strategi penyelesaian masalah.
4.2. 1. Kemahiran menggunakan strategi penyelesaian masalah.
Seseorang individu yang berhadapan dengan situasi bermasalah mestilah tahu untuk menggunakan strategi penyelesaian masalah. Ini boleh membantu seseorang itu dapat menyelesaikan masalah yang dihadapinya dengan lancar dan berkesan. Kesemua kemahiran yang telah ditakrifkan seperti mengkelaskan, menguji konsistensi, mengecam perhubungan, memotivasi dan menegaskan, kemahiran antara perorangan dan kumpulan, kesedaran tentang bagaimana seseorang berfikir, stail pembelajaran, keutamaan dalam memproses maklumat
dan sebagainya. Polya (1945) telah mencadangkan 4 kemahiran dalam penyelesaian masalah iaitu memahami masalah, merancang strategi, melaksanakan strategi dan menyemak semula jawapan yang diperolehi. Contohnya, Sabri seorang peniaga nasi ayam pasar malam mempunyai masalah untuk mendapatkan pelanggan. Oleh itu, dia perlu memahami apakah masalah yang menimpanya dan merancang strategi untuk mengatasinya. Dia juga harus mempunyai kemahiran yang baik menggunakan strategi yang dirancang bagi menyelesaikan masalahnya. dan seterusnya menarik lebih ramai pelanggan ke gerainya.
2. Pengentahuan isi dan jalan penyelesaian
Untuk menyelesaikan masalah seseorang itu perlu mengentahui isi masalah dan jalan penyelesaiannya. Contohnya, seseorang pelajar yang kurang memahami tajuk Trigonometri dan Kalkulus dalam pelajaran Matematik perlu mempunyai pengentahuan yang dibina, disusun secara berstruktur dan mengentahui jalan penyelesaian untuk mengatasinya seperti memperbanyakkan latihan dan sentiasa bertanyakan guru-guru dan rakan-rakan yang lebih mahir tentang tajuk ini.
Soalan 5
5.1. Senarai tujuan pengajaran mode pengajaran penyelesaian masalah matematik
1. Praktikal
2. Teknologikal
3. Pedagogikal
4. Penyelesaian masalah
5. Kognitif
6. Afektif
7. Interaktif
8. Pembelajaran Aktif
9. Metakognitif
10. Budaya
11. Penilaian
12. Dunia sebenar
5.2. Praktikal
Mengajar Matematik dalam persekitaran masa, ruang dan sumber yang sesuai.
5.3. Metakognitif
Membina keupayaan pelajar untuk mengawas, mengawal dan membuat gambaran pada proses kognitif mereka.
5.4. Penilaian
Merekod pencapaian pelajar, mendapatkan maklumat peningkatan serta memenuhi keperluan sekolah, negeri dan piawai kebangsaan.
BAHAGIAN B
Soalan 1
a). 3 strategi pengajaran penyelesaian masalah matematik yang dicadangkan oleh Schroeder dan Lester (1989) ialah:
1. Pengajaran tentang Penyelesaian Masalah.
2. Pengajaran untuk Penyelesaian Masalah.
3. Pengajaran melalui Penyelesaian Masalah.
b).
- Pengajaran tentang Penyelesaian Masalah – Penerangan tentang proses Penyelesaian Masalah diikuti oleh beberapa strategi dalam Penyelesaian Masalah yang disediakan oleh guru.
- Pengajaran untuk Penyelesaian Masalah – Mengajar secara berterusan penggunaan aplikasi yang mereka ajar. Mereka menggunakan situasi persekitaran sebenar untuk memperkenalkan konsep baru dan kemahiran pelajar dan pembangunan berkesan tentang pelajaran yang baru dalam aplikasi penegasan benda yang wajar. Ini diikuti dengan pengenalan dan penggunaan dalam proses dan strategi Penyelesaian Masalah. Hubungan antara matematik dengan diri sebenar telah dibuat tetapi penekanan masih lagi keatas strategi yang dipelajari.
- Pengajaran melalui Penyelesaian Masalah – Masalah bukan sahaja dinilai sebagai tujuan mempelajari matematik tetapi juga sebagai makna melakukannya. Dalam hal ini, mengajar topik matematik bermula dengan situasi permasalahan yang menjadi aspek terpenting dalam sesuatu topik. Kemudian teknik-teknik matematik dicipta dan dibangunkan sebagai respon bermakna kepada masalah bermakna. Matlamat matematik aalah untuk menukarkan masalah yang bercelaru kepada bentuk masalah yang tersusun atur.
Belajar matematik dengan cara ini boleh dilihat sebagai pergerakkan daripada konkrit ( masalah sebenar yang boleh diselesaikan dengan kaedah matematik ) kepada abstrak ( penyampaian secara simbolik tentang kelas masalah dan teknik untuk mengoperasi dengan simbol-simbol ini)
Soalan 2
a). Sepuluh strategi penyelesaian masalah yang dicadangkan oleh kurikulum ialah:
· Mencari pola – pola
· Melukis gambar atau rajah
· Tekaan dan Semakan
· Membuat sesuatu jadual
· Menggunakan sesuatu model
· Gerak kerja ke belakang
· Menggunakan Penaakulan Induktif
· Menyelesaikan masalah dengan lebih mudah dan mencari corak
· Melakonkan masalah
· Menyiasat semua kemungkinan
b).
1. Strategi tekaan dan semakan
Strategi ini digunakan biasanya digunakan apabila orang yang belajar tidak tahu menyelesaikan masalah dengan lebih cekap atau tidak dapat menyelesaikan masalah dengan lebih tepat. Contoh soalan dan cara penggunaan strategi dalam penyelesaiannya:
Puan Durani menghantar 32 poskad dan
Strategi penyelesaian:
a). Memahami masalah
Jumlah bayaran pos bagi 32 poskad dan
b). Membuat satu perancangan
Jika kita menganggap bilangan poskad ialah 10. Ini menunjukkan bilangan
c). Menjalankan rancangan
Sila kemukakan anggaran yang lain sehingga mendapat jawapan yang didapati akan memberi keputusan yang betul.
d). Menilai semula
Setiap kali membuat tekaan, nilai semula dan lihat bagaimana jawapan yang didapati akan memberi keputusan yang betul. Buat satu kejutan untuk memahami strategi ini.
2. Strategi membuat jadual
Penyelesaian masalah menjadi lebih senang apabila kita menyenaraikan semua kemungkinan. Membuat jadual adalah cara yang paling baik untuk membuat senarai. Jadual boleh digunakan untuk meringkaskan data atau untuk membantu kita untuk melihat corak penyelesaian. Ia membantu kita menimbangkan semua kemungkinan penyelesaian kepada masalah yang diberi. Contoh: Liswa dan Lisda mendapat sejumlah wang yang sama walaupun seorang bekerja 6 hari lebih daripada seorang lagi. Jika Lisda mendapat RM 36 sehari dan Liswa mendapat RM 60 sehari, berapa hari setiap seorang bekerja?
Penyelesaian:
a). Memahami masalah
Jawab beberapa soalan untuk mendapat penjelasan mengenai masalah. Berapa banyak Lisda dapat dalam masa 3 hari? Adakah Lisda mendapat wang selama 3 hari bekerja sama banyak dengan Liswa dapat wang selama 2 hari bekerja? Untuk RM 180, ia memerlukan Lisda bekerja 5 hari dan Liswa bekerja 3 hari. Liswa perlu bekerja selama 9 hari untuk mendapatkan wang sebanyak RM 540. Perbezaan bilangan hari bekerja Lisda dan Liswa adalah 6 hari. Ini adalah beberapa soalan yang boleh ditanya. Anda boleh menyambung senarai soalan dengan soalan yang senang tetapi berkaitan.
b). Membuat satu perangcangan
Satu cara untuk menyelesaikan masalah ialah menyenaraikan jumlah pendapatan setiap orang dari hari
pertama. Berdasarkan senarai ini, apakah jumlah bayaran yang sama banyak untuk kedua-dua mereka dengan salah seorang daripada mereka bekerja 6 hari lebih untuk mendapatkan sejumlah itu?
c). Melaksanakan rancangan
Jadual yang lengkap ditunjukkan di bawah.
Bilangan hari | Bayaran untuk Lisda | Bayaran untuk Liswa |
1 | 36 | 60 |
2 | 72 | 120 |
3 | 108 | 180 |
4 | 144 | 240 |
5 | 180 | 300 |
6 | 216 | 360 |
7 | 252 | 420 |
8 | 288 | 480 |
9 | 324 | 540 |
10 | 360 | 600 |
11 | 396 | 660 |
12 | 432 | 720 |
13 | 468 | 780 |
14 | 504 | 840 |
15 | 540 | 900 |
Apabila Lisda berkeja selama 15 hari dan Liswa 9 hari ( perbezaan 6 hari) mereka mendapat bayaran RM 540 setiap orang.
d). Menilai semula
Anda perhatikan setiap hari bekerja, Lisda mendapat RM 180 dan dalam setiap 3 hari Liswa berkerja, dia mendapat RM 180. Bagaimana penelitian ini menunjukkan cara yang berbeza untuk menjawab soalan yang sebenar?
3). Strategi Menyelesaikan masalah dengan lebih mudah dan mencari corak.
Strategi menyelesaikan masalah dengan lebih mudah dan mencari corak ditunjukkan pada contoh dibawah. Strategi ini melibatkan permudahan satu masalah atau menyelesaikan masalah yang lebih mudah tetapi berkaitan yang mana akan membantu dalam memahami maklumat yang diberi.
Contoh:
Penyelesaian:
a). Memahami masalah atau soalan- Untuk setiap pasangan orang akan ada satu salaman. Contohnya jika Ali dan Abu bersalam ini dikira satu salaman. Jadi masalah yang perlu diselesaikan ialah untuk menentukan jumlah / bilangan cara 15 orang boleh dipasangkan. Berapa banyak salam akan berlaku apabila 3 orang bersalaman?
b). Bentukkan satu rancangan-
c). Laksanakan rancangan- Kita telah tahu bahawa ada satu salam untuk 2 orang salam, 3 salam untuk 3 orang dan 6 salam untuk 6 orang. Katakan masuk orang kelima ke dalam kumpulan. Orang ini akan bersalaman dengan dengan 4 orang tadi yang akan menambah 4 salaman lagi kepada jumlah salaman. Begitulah juga apabila kita membawa masuk orang ke 6. Orang ini akan bersalaman dengan 5 orang sebelumnya, lalu bertambah 5 lagi salaman. Kita boleh melihat satu corak terbentuk iaitu orang ke 5 menambah 4 salam, orang ke 6 menambah 5 salam, orang ke 7 menambah 6 salam dan seterusnya hinggalah orang yang ke 15 menambah 14 salam, berapa banyak salam akan dilakukan oleh 15 orang?
d). Renung kembali dengan melihat kepada kes-kes istimewa yang melibatkan nombor lebih kecil daripada 15, kita mendapat pemahaman dengan lebih baik mengenai soalan dan idea untuk menyelesaikannya. Corak yang terbentuk mencadangkn satu cara untuk menentukan jumlah saluran.
Untuk seberapa ramai iaitu dengan menambahkan nombor bulat bermula dari nombor 1 kepada bilangan orang. Satu daripada jumlah bilangan orang . Gunakan tangga untuk membentuk satu formula untuk mengira jumlah sebegini. Bagaimanakah formula ini boleh digunakan untuk menentukan jumlah salaman untuk 15 orang?
4). Strategi Gambar-gambar dan Diagram-diagram.
Satu strategi yang paling membantu dalam memahami sesuatu masalah dan mengembangkan idea untuk sesuatu penyelesaian masalah ialah melukis gambar dan diagram. Kemungkinan besar anda pernah dengar satu rangkaikata “ satu gambar bernilai beribu-ribu perkataan”. Dalam masalah berikut, gambarajah akan membantu untuk menyelesaikan masalah.
Contoh:
Sempena hari lahir isterinya, Encik Baha merancang satu parti makan malam di bilik rekreasi. 22 orang tetamu dijemput ke parti itu. Untuk memastikan semua orang mendapat tempat, Encik Baha perlu meminjam kad meja contohnya satu meja yang boleh meletakkan seorang di setiap bahagian. Dia mahu menyusun meja dalam bentuk 4 segi supaya kelihatan seperti satu meja besar. Sekurang-kurangnya berapa banyak meja yang perlu dipinjam oleh Encik Baha? Encik Baha menggunakan 4 langkah proses Polya dalam menyelesaikan masalah seperti berikut:
Penyelesaian
a). Memahami masalah- Meja mesti diletakkan bersebelahan, tepi dengan tepi, supaya ianya membentuk satu meja 4 segi yang besar. Jika 2 meja diletakkan hujung bertemu hujung seperti gambarajah di bawah, berapa ramai orang boleh duduk.
| |
b). Membuat perancangan- Melukis gambar beberapa penyusunan yang mungkin berlaku kepada kad mja merupakan pendedahan yang biasa dibuat dalam menyelesaikan masalah jenis ini. Di
c). Melaksanakan perancangan- Gambarajah di bawah menunjukkan 2 daripada 5 kemungkinan penyusunan meja. ‘x’ menunjukkan 22 orang yang akan menghadiri parti hari lahir itu.
x x x x x x x x x x
| | | | | | | | | |
x x x x x x x x x x
x x x x x x x x x
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
x x x x x x x x x
Baki penyusunan, 2 X 4, 4 X 7 dan 5 X 6 memerlukan 24, 28 dan 30 kad meja. Berapakah kad meja yang minima
d). Menilai kembali- Gambarajah menunjukkan satu barisan kad meja memerlukan meja yang paling sedikit kerana di akhir meja menyediakan tempat duduk untuk 3 orang dan selebihnya menyediakan tempat duduk untuk 2 orang. Pada penyusunan yang lain, di hujung kedua meja hanya menyediakan tempat duduk untuk 2 orang dan selebihnya disediakan untuk satu orang. Jadi, dengan tidak memisahkan bilangan orang, satu barisan merupakan penyusunan yang menggunakan kad meja yang paling kurang dengan syarat bilik itu cukup besar untuk memuatkan panjang barisan. Berapakah bilangan kad meja yang diperlukan untuk menyediakan tempat duduk untuk 38 orang.
No comments:
Post a Comment