Monday, September 7, 2009

SBSC4203 Isu - isu Semasa Dalam Sains

BAHAGIAN A

Soalan 1.

Perbezaan masa wujud antara penemuan saintifik dan pengaplikasian teknologi tersebut. Bincangkan kenyataan di atas dengan satu produk/servis/teknologi sebagai satu contoh.

Perbezaan masa wujud antara penemuan saintifik dan pengaplikasian teknologi tersebut adalah disebabkan oleh beberapa faktor, di antaranya

i. Sikap manusia sendiri yang sukar menerima sesuatu perubahan dalam hidup mereka. Mereka lebih suka dan selesa mengamalkan cara lama dan amat susah untuk menerima benda baru

ii. Pada peringkat awal semasa revolusi perusahaan meletus di barat banyak penemuan saintifik tertumpu di Eropah. Jadi kebarangkalian negara-negara lain mendapat menggunakan teknologi tersebut adalah kurang dan memakan masa yang lama.

Penemuan Hukum Induksi Magnet oleh M. Faraday contohnya membawa kepada penggunaan janakuasa elektromagnet di mana ia mengambil masa yang panjang iaitu selama 53 tahun untuk diterima dan digunapakai. Pada hari ini semua barangan elektronik dan jentera bermotor menggunakan induksi magnet sebagai pengaruh cas bagi mengerakkan operasi dan kawalan sesuatu alatan.

Soalan 2.

Sains dan agama kebiasaanya tidak sepadan antara satu sama lain.

Sains adalah ilmu yang diperolehi dengan kaedah yang berasaskan pemerhatian empirik . Sains juga melibatkan aktiviti manusia, mempunyai batasan tersendiri, berasaskan autoriti (data eksperiman) dan dibina atas autoriti. Sains ada perubahan dari masa ke semasa apabila terdapat penemuan baru atau alat yang boleh memperbaharui teri-teori yang lama. Berbeza dengan agama yang ajarannya adalah tetap dan tidak berubah walaupun melalui masa yang lama dan berpandukan kitab yang tidak boleh diubah-ubah. Agama mendidik manusia beradab, bermoral dan menjadikan manusia hidup beretika.

Melihat kepada asal usul kejadian alam. Dari segi agama, surah al-Anbiya ayat 30, bermaksud “kedua-dua langit dan bumi pada asalnya adalah satu yang melekat lagi bercantum, kemudian Allah pisahkan di antara kedua-duanya dan dijadikan antara kedua-duanya udara.” telah menceritakan tentang pembentukan alam 1425 tahun dahulu.

Teori kejadian alam yang diterima pakai pada hari ini iaitu teori `Big Bang’, mengatakan alam ini pada asalnya bercantum padu, kemudian berlaku satu letupan yang kuat menghasilkan proses pengembangan dan penyejukan, disusuli dengan kelahiran bintang-bintang, galaksi dan cakerawala 10 hingga 20 bilion tahun dahulu. Edwin Hubble(1929) menemui bukti-bukti kukuh yang menyokong teori `Big Bang’ diperkukuhkan lagi oleh pakar-pakar astrofizik dari Amerika, Arno Penzias dan Robert Wilson pada tahun 1965 selepas mereka mengukur tahap radiasi yang wujud di angkasa raya menggunakan alat pengesan khas NASA yang bernama COBE spacecraft antara tahun 1989 hingga 1993. Kajian makmal CERN yang terletak di Geneva mengesahkan bahawa langit dan bumi suatu masa dahulu bercantum padu sebelum dipisahkan.

Perdebatan penemuan sains dan agama tidak selalunya ada kesepakatan dan kadangkala boleh menimbulkan percangahan yang membingungkan. Kemunculan penemuan – penemuan sains baru banyak membelakangkan agama sedangkan penemuan – penemuan itu sudah dijelaskan oleh agama lebih terdahulu berbanding sains.

Soalan 3.

Sains dibina atas autoriti.

“Sains dibina atas autoriti” merupakan satu konsep yang memerlukan bukti di mana apabila ada orang yang mengutarakan suatu teori, pakar-pakar sains tidak akan memperdulikannya melainkan jika ia disertakan dengan bukti dan melalui beberapa ujian saintifik. Di dalam konteks ilmu dan pengetahuan, mendekati konsep sains berdasarkan kepada setiap disiplin ilmu perlu didahului dan didokongi oleh orang yang ahli atau pakar dalam sesuatu bidang berkenaan. Sains bukan terhad kepada ilmu sains tulen semata - mata seperti fizik, kimia dan biologi, tetapi sebarang cabang ilmu dan disiplin yang berasaskan kepada autoriti atau yang mengamalkan pendekatan yang sama merupakan sains. Mana-mana cabang ilmu yang mengamalkan pendekatan sains merupakan sains iaitu ilmu pengetahuan yang tersusun atau sistematik yang diperoleh menerusi pendekatan saintifik dan seterusnya diperoleh dengan pendekatan pengamatan yang telah diperakukan oleh pihak yang berautoriti dalam bidang atau disiplin berkenaan.

Soalan 4.

Lima perkembangan teknologi dalam sektor pertanian Malaysia.

Sektor pertanian memperlihatkan penyepaduan teknologi menjadi pemangkin utama dalam perkembangan industri ini. Pelbagai penemuan baru terurai menerusi kajian dan penyelidikan yang dijalankan oleh para saintis dan juga penyelidik.

Ini adalah bagi mempertingkatkan produktiviti dari segi kuantiti dan juga kualiti

yang dihasilkan melalui penerapan teknologi - teknologi baru.

4.1. Teknologi Fertigas.

Sistem pertanian berteknologi fertigasi semakin mendapat sambutan yang memberangsangkan di kalangan petani Malaysia masa kini. Fertigas berasal daripada perkataan inggeris, fertigation. Sistem ini menyalurkan larutan nutrien yang diperlukan oleh tumbuhan dengan menggunakan pam atau graviti dari tangki larutan ke tanaaman-tanaman yang ditanam di dalam polibeg menggunakan bahan seperti sekam padi, cocoa peat dan sabut kelapa sebagai medium.

Penerapan teknologi baru kepada sistem ini menjadikan gabungan pengetahuan mengenai baja, peralatan dan strategi pengurusan nutrien yang efektif, menyebabkan teknik fertigasi ini semakin diminati untuk diceburi.
Bagaimanapun, sebelum mengaplikasikan teknologi ini, beberapa prinsip penting perlu dititik beratkan untuk mengelakkan masalah di kemudian hari. Sehubungan itu, pengetahuan mengenai komposisi baja, perbezaan unsur dalam baja dan bahan baja perlu diteliti.

Penggunaan peralatan untuk sistem fertigasi mestilah bersesuaian dengan kuantiti tanaman dan penggunaan baja. Pemilihan teknik dan peralatan yang tidak sesuai akan merosakkan sistem pengairan dan seterusnya memberi kesan bilangan produktiviti dan kelancaran operasi. Teknologi ini mampu membantu serta mendatangkan kebaikan kepada pengusaha kerana teknologi fertigasi tidak memerlukan kawasan tanah yang luas untuk mengusahakan tanaman.
Kaedah ini bukan sahaja berupaya meningkatkan lagi hasil pendapatan berganda kepada petani malahan dapat mengurangkan kos operasi dan tenaga kerja berbanding dengan kaedah konvensional. Namun begitu, kaedah ini tidak sesuai untuk semua jenis tanaman sayuran dan biasanya digunakan untuk tanaman cili, tomato, terung, timun dan tembikai.

4.2. Teknologi Krioawetan.

Kaedah krioawetan merupakan salah satu proses yang digunakan untuk menyimpan sesuatu spesies tumbuhan dalam tempoh yang lama terutama spesies yang mengalami kepupusan. Proses ini membolehkan biji benih disimpan dalam satu tempoh yang lama terutama spesies yang mengalami masalah kepupusan.

Proses ini membolehkan biji benih disimpan dalam satu jangka masa lama dalam persekitaran terkawal. Biji benih diperlukan sebagai satu cara semulajadi untuk menghasilkan sebatang pokok. Biji benih merupakan satu struktur terdiri daripada embrio yang dikelilingi dengan bahan makanan dan kulit biji.

Apabila berada di persekitaran yang sesuai, biji benih akan bercambah dan membentuk sebatang pokok. Sekiranya bekalan biji benih semakin berkurangan, lama kelamaan tumbuhan tertentu pasti akan mengalami kepupusan. Oleh yang demikian, krioawetan merupakan penyelesaian yang terbaik dengan memastikan biji benih dapat disimpan sebagai stok.
Selain itu, kelebihan proses ini ialah ia mudah dikendalikan dan stabil serta boleh diletakkan dalam tempat penyimpanan yang kecil. Biji bebenih berkenaan mudah disimpan dari segi logistik kerana saiznya yang kecil dapat menjimatkan ruang dan pada masa yang sama, ia juga boleh dihantar ke luar negara tanpa perlu menjalani proses kuarantin kerana keadaannya yang bersih tanpa kuman atau mikroorganisma lain seperti kulat dan virus.

4.3. Teknologi Biosensor.

Boisensor adalah satu alat pengesan racun serangga biologikal gentian optik mudah alih yang telah dihasilkan oleh seorang penyelidik dari Universiti Teknologi Mara (UiTM) untuk mengukur tahap kandungan racun yang berlebihan pada sayur-sayuran dan buah – buahan yang mendatangkan kesan negatif serta memudaratkan kesihatan pengguna serta petani yang menanamnya. Masalah kandungan racun berlebihan ini berlaku kerana penanam sayur menggunakannya pada kadar yang melebihi daripada had yang selamat digunakan.

Alat inovasi ini menggabungkan dua aplikasi teknologi iaitu pengecaman molekular dan penguatan reaksi biokimia serta teknologi pengolahan isyarat cahaya melalui gentian optik dan pemprosesan data secara elektronik. Antara kelebihannya ialah ia lebih murah, mudah digunakan dan mampu memberikan keputusan yang cepat dan tepat.

4.4. Teknologi GMO.

Organisma Diubahsuai Secara Genetik (GMO) adalah satu proses pengubahsuaian ciri-ciri asal bakteria, fungus, tumbuh-tumbuhan atau haiwan secara genetik.

Teknik itu diperkenalkan bertujuan untuk menjadikan organisma yang dihasilkan berdaya tahan kepada penyakit, cepat matang, dapat bertoleransi kepada racun, lebih berkualiti dan sebagai kawalan biologi atau meningkatkan zat mineral.

Teknologi ini meliputi proses memasukkan genetik dari bakteria, fungus, tumbuhan dan haiwan yang didapati sesuai yang akhirnya menghasilkan satu sifat baru yang melengkapi proses atau GMO tersebut.
Di negara ini, ia telah bermula sejak tahun 1980-an manakala di negara-negara maju lebih awal lagi.

Pada pertengahan 1990-an, Universiti Malaysia Sarawak(UNIMAS) misalnya telah cuba mengubahsuai ciri-ciri asal bakteria E-coli yang terdapat dalam perut manusia yang berpotensi untuk tujuan keseimbangan alam sekitar.
Di barat, teknologi GMO lebih kehadapan melalui penghasilan hasil-hasil pertanian seperti padi, tomato, kentang, tembakau dan sebagainya yang didapati mampu menahan penyakit dan penghasilan yang tinggi serta enak
Lebih menarik, saintis Amerika Syarikat dengan kerjasama petani Jepun telah membuktikan bahawa hasil padi yang telah menjalani proses GMO telah meningkat sehingga 35 peratus.

4.5. Teknologi Rangsangan Etefon

Kimia etefon adalah sejenis bahan kimia yang menggalakan pengeluran lateks getah, ia diperbuat dari bahan seperti minyak sawit dan perawis lengai yang lain. Bahan ini bertindak dengan melambatkan berlakunya palam lateks semasa menorah. Oleh itu masa yang lama diberikan bagi lateks menglir keluar. Dalam torehan ini etefon digunakan atas panel torehan dengan kekuatan dan kekerapan penggunaan bergantung kepada system torehan dan umur pokok. Pokok getah yang belum matang iaitu bawah 15 tahun menggunakan perangsang etefon di panel torehan dengan kekuatan dan kekerapan kegunaan bergantung kepada system torehan dan umur pokok. Bagi pokok matang pula iaitu 15 tahun ke atas menggunakan rangsangan etefon di samping alat rangsangan gas seperti RRIMFLOW, REACTORRIM, LET SYSTEM dan MORTEX.

Soalan 5.

Perihal satu contoh untuk menunjukkan bagaimana ahli – ahli politik mempengaruhi kajian sainstifik.

Ahli politik adalah di antara individu-individu yang berpengaruh yang memegang jawatan tertentu di Kementerian Sains, Tekonologi dan Inovasi (MOSTI) di mana mereka boleh mencadangkan di Parlimen agar peruntukan boleh diberikan kepada saintis yang boleh menghasilkan barangan atau teknologi baru kerana Kementerian ini mempunyai peruntukkan yang boleh disalurkan. Contohnya penghasilan vaksin di mana satu vaksin boleh mengubati satu penyakit. Jadi ahli politik memainkan peranan penting dalam mempengaruhi kajian saintifik

Satu contoh lagi di mana ahli politik boleh mempengaruhi kajian saintifik iaitu semasa penubuhan Syarikat GEC di mana Kementerian (ahli politik) memberi syarat supaya ada jawatan saintis di dalam Syarikat.

Untuk menggalakkan saintis menghasilakn penemuan baru, ahli politik (Kementerian) boleh mencadangkan agar dikecualikan cukai kepada saintis yang menghasilkan penemuan atau barangan baru.

BAHAGIAN B

Soalan 1.

i. Sel dasar.

Sel dasar atau sel stem merupakan sel induk yang membentuk pelbagai jenis sel seperti sel saraf, sel kulit, sel darah dan semua jenis sel di dalam seluruh sistem tubuh kita. Sel-sel tersebut mempunyai kemampuan untuk menjana sebagai penganti sel – sel yang berpenyakit dengan sel – sel baru yang sihat dan berfungsi di dalam badan manusia. Terdapat dua punca utama sel stem ini :

(a) Sel stem dewasa.

Ia boleh diperoleh daripada janin yang gugur, darah tali pusat, sumsum tulang, darah dan otak. Sel-sel ini kurang mampu bertukar menjadi sel-sel khas berbanding dengan sel stem embrionik. Bilangannya agak kurang dan ada kalanya sukar untuk diperoleh (contohnya daripada bahagian otak dan retina mata).

(b) Sel stem embrionik.

Sel ini diperoleh daripada embrio yang terbentuk akibat persenyawaan luar tubuh (in-vitro fertilisation) atau melalui teknologi pengklonan (pemindahan nuklear sel somatik). Terdapat suatu perbahasan moral dan etika yang hangat dan berterusan tentang penggunaan embrio untuk penyelidikan.

Darah tali pusat merupakan punca yang agak baik untuk mendapat sel stem hemopoietik (HSC). Kira-kira 100ml boleh membina balik sistem hemopoietik dalam pesakit-pesakit yang kecil yang kebanyakannya kanak-kanak.

Transplantasi darah tali pusat yang pertama berjaya dilakukan 16 tahun yang lalu. Sejak itu, lebih daripada 3,000 transplantasi sudah dilakukan di seluruh dunia. Hanya sebilangan kecil transplantasi dilaporkan di kalangan orang dewasa.

ii. Mengapa banyak negara melabur dalam bidang sel dasar.

Banyak negara melabur dalam bidang ini kerana bidang ini memang mempunyai potensi yang baik untuk dimajukan dan dapat mengurangkan kos rawatan. Contohnya penyakit fisiologi yang tidak akan sembuh yang biasanya menjangkiti warga tua seperti penyakit kencing manis, parkinson, alzheimer dan sebagainya. Bila warga tua semakin ramai maka penyakit ini juga akan bertambah banyak, jadi mengubati penyakit-penyakit ini memerlukan kos rawatan yang tinggi.

Soalan 2.

i. Pengetahuan saintifik menyumbang kepada komunikasi, sukan dan

nutrisi.

Bidang komunikasi

Pengetahuan tentang gelombang menyebabkan terhasilnya telefon selular dan televisyen. Ia telah memperluaskan kemudahan infrastruktur komunikasi dan multimedia ke kawasan-kawasan terpencil bagi merapatkan jurang digital antara kawasan bandar dan luar bandar, dan mewujudkan pembangunan samarata dalam negara.

Kerajaan Malaysia hari ini telah melebarkan ilmu pengetahuan dalam bidang sains angkasa. Program angkasawan membuka mata generasi muda akan kepentingan ilmu sains angkasa. Program ini memacu bidang teknologi dan komunikasi negara yang berkait dengan bidang angkasa, contohnya dalam bidang kapal angkasa, satelit, radar, sistem pengesan global (GPS) dan lain-lain. Kepakaran ini dihasilkan tentulah daripada penyelidikan dan pembangunan yang berterusan di dalam sistem komunikasi dan maklumat.

Bidang Sukan

Pemantauan, pengukuran dan analisis prestasi latihan dan pertandingan menggunakan peralatan dan teknologi terkini untuk mendapatkan maklumat bagi menyokong perkembangan seseorang atelit Malaysia dilakukan di Pusat Biomekanik Sukan,ISN. Kajian prestasi atelit, faktor-faktor yang mungkin membataskan prestasi dapat dikenalpasti dan perubahan kepada latihan atelit boleh dilaksanakan bagi mengatasi masalah tersebut.

Masalah di atasi dengan terciptanya kasut sukan yang lebih ringan dan tidak mudah mencederakan tumit, pakaian untuk perenang yang mempunyai rintangan air yang kurang serta basikal yang dicipta diperbaut daripada karbon supaya basikal tersebut lebih ringan dan lebih laju apabila dikayuh.

Bidang Nutrisi

Nutrisia dalah proses pengambilan zat-zat makanan penting oleh tubuh badan manusia dan bagaimana tubuh menggunakannya. Manusia boleh memakan apa saja, tetapi makanan yang dimakan itu haruslah mengandungi nutrisi yang diperlukan oleh tubuh badan.

Pengabaian kepada nutrisi mengakibatkan berlakunya kegemukan, alahan pada kulit, muncul penyakit seperti kencing manis, darah tinggi, lemah jantung dan sebagainya. Dengan mempelajari ilmu sains, pelbagai kaedah saintifik digunakan untuk mengkaji jenis-jenis makanan yang memenuhi keperluan diri.

Pelbagai kaedah saintifik juga telah digunakan untuk mencipta makanan yang mengandungi nutrisi yang diperlukan badan, mengekalkan kesihatan, menjaga kecantikan dan meningkatkan kecergasan. Maka dengan itu wujudlah jenama makanan kesihatan seperti Herbalife, Dunia Herbs, Shaklee, Elken Sprilulina dan sebagainya.

RUJUKAN

Abu Bakar A. Majeed – Editor(2002). Ethics in the biotechnology century. IKIM,

Kuala Lumpur.

Malaysian Law and Policies on Human Reproduction (1988). Kuala Lumpur: National

population and Development Board.

http://yuzamri.blogspot.com/2008/08/teknologi-terkini-pertaniantempatan.html.19.7.09

http://nurulshuhada.blogspot.com/2009_02_01_archive.html.20.7.2009

http://www.utusan .com.my/utusan/indek.asp?pub=Utusan_Malaysia.20.7.2009

http://www.investos.about.com/21.7.2009

http://www.ikim.gov.my/v5/imagesweb/ikim/favicon.ico.21.7.2009

http://www.suaraulama.com.my.21.7.2009

http://www.islam.gov.my/portal/sejarah.php.20.7.2009

http://www.kompas.com/ver1/kesehatan/0611/17/084322.htm.20.7.2009

http://www.nap.edu/issues.21.7.2009

No comments:

Post a Comment